Kala tekee hyvää terveydelle

Kalaa kannattaa syödä pari kertaa viikossa lajeja vaihdellen.

Kalasta saa hyvälaatuista proteiinia, pehmeää rasvaa sekä vitamiineja ja kivennäisaineita, jotka ylläpitävät muun muassa sydämen ja luuston hyvinvointia.

Kala voi myös pienentää tyypin 2 diabeteksen, eturauhassyövän, lonkkamurtuman ja masennuksen uusiutumisen riskiä.

Kalan syönti raskausaikana saattaa antaa myöhemmin lapselle suojaa allergioilta. Reuman niveloireet voivat lieventyä, kun nauttii säännöllisesti kalaa.

Kala sisältää dokosaheksaeenihappoa (DHA), joka on lapsen aivojen kehitykselle tärkeä n-3-sarjan rasvahappo. Tutkimuksia kalan ja terveyden yhteyksistä on tehty sekä tarkastelemalla kalan syömistä että syöttämällä koehenkilöille kalarasvahappoja, DHA:ta ja eikosapentaeenihappoa (EPA).

Niiden on havaittu esimerkiksi laskevan veren triglyseriditasoa. Se on usein koholla metabolista oireyhtymää sairastavilla.

Lähde: Kala tekee hyvää terveydelle | Apu Terveys

Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.