Kala on kaamosajan voimaruokaa – myös mielialaa kohentava vaikutus

Valon vähetessä vähenee myös suomalaisten D-vitamiinin saanti, sillä tehokasta auringonvaloa saadaan Suomessa vain huhtikuusta syyskuuhun.

Talvisaikaan kala on suomalaisille tärkein luonnollinen D-vitamiinin lähde, ja jo pari kala-ateriaa viikossa riittää tyydyttämään vitamiinitarpeen.

Kaikissa kaloissa on D-vitamiinia, mutta erityisen paljon sitä saa kuhasta, siiasta, muikusta ja silakasta, kertoo Pro Kala ry. Rasvaliukoinen D-vitamiini kestää hyvin kuumennusta eikä hajoa ruoanvalmistuksessa.

Kalan rasva on terveellistä ja pehmeää, koska siinä on runsaasti monityydyttymättömiä omega-3-rasvahappoja ja vain vähän tyydyttyneitä rasvahappoja.

Omega-3-rasvahapot ovat erityisen tärkeitä esimerkiksi aivojen, keskushermoston ja näkökyvyn kehitykselle.

Rasvaisia ja omega-3-pitoisia kalalajeja, kuten kirjolohta, siikaa, silakkaa ja muikkua, kannattaa suosia lautasella pimeään vuodenaikaan siksi, että kalan rasvalla arvellaan olevan fyysisen hyvinvoinnin lisäämisen lisäksi myös mielialaa kohentava vaikutus.

Lähde: Kala on kaamosajan voimaruokaa – myös mielialaa kohentava vaikutus

Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s