Emeritusprofessori: ”Saamelainen noita on myönteinen käsite” – kertoo kohdanneensa noitaperinteen jatkajia

Saamelaisten noitien historiaa on tukahdutettu, mutta jotain on selvinnyt nykypäiväänkin. Emeritusprofessori Juha Pentikäinen julkaisee ensi vuonna kirjan saamelaisten mytologiasta.

Saamelaisista noidista puhuminen ei ole yksinkertaista.

Saamelaisten vanhojen uskomuksien ja erityisesti noitiin liittyvien perinteiden historia on paikoitellen traaginen ja moneen kertaan lähes tuhottu kristillistämisen ja kolonialismin seuraus (Agon).

Joillekin termi ”lapinnoita” voi tuoda mieleen joko lähinnä muinaishistoriaan kuuluvan hahmon, tai kenties nykyaikaisen henkilön, joka käyttää vanhoja uskomuksia vaikkapa ohjelmapalveluissa turisteja viihdyttääkseen.

On siis syytä kysyä, millaisia hahmoja noaidit ovat todellisuudessa olleet.

Saamenmaan historian asiantuntija, emeritusprofessori Pentikäinen oikoo noitiin liittyvät kielteiset käsitykset oitis.

Minulle saamelainen noita on myönteinen käsite, sanoo professori Pentikäinen ykskantaan.

Noaidien taitoihin kuului esimerkiksi vammojen ja vikojen parantaminen, yhteyden hallitseminen tuonpuoleiseen ja luontosuhteen ylläpitäminen. Heillä on ollut suomalais-ugrilaisten ja uralilaisten kansojen keskuudessa suuri merkitys.

Pentikäisen mukaan noaidin palveluksia on tarvittu kansan ja perhe-elämän eri vaiheissa.

Kiertävän talouden ja luonnosta elämisen aikaan yhteys ympäröivään luontoon on ollut erityisen merkittävää, ja siihen on liittynyt myös noaidin kyky keskustella luonnon henkien, lintujen ja eläimien kanssa.

Pentikäinen kertoo, että noaidien kohtaloksi koitui esimerkiksi 1600-luvulla elänyt suomalainen pappi nimeltään Gabriel Tuderus.

Lähde: Emeritusprofessori: ”Saamelainen noita on myönteinen käsite” – kertoo kohdanneensa noitaperinteen jatkajia | Yle Uutiset | yle.fi

Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.