Suolistobakteerit auttavat pysymään hoikkana ja terveenä – kokosimme tutkimuksista vinkit, joiden avulla hellit suolistoasi

Uusin tutkimus etsii pysyvää keinoa parantaa elimistön mikrobistoa. Vanha hyvä keino auttaa suoliston bakteerikantaa on korjata ruokavaliotaan.

Olet mitä syöt

Tämä voi olla kulunut sanonta, mutta se saa jatkuvasti vahvistusta. Suolistomikrobeja tutkitaan nyt kiivaasti. Alkaa olla yhä selvempää, että se millaiset bakteerit suolistossamme asuvat, vaikuttaa monella tapaa siihen, miten kehomme ja jopa mielemme voi.

Suolistossa elää noin puolitoista kiloa bakteereita, ja suoliston pinta-ala vastaa suurin piirtein tenniskenttää. Ei siis mikään pikkujuttu.

Näillä keinoilla voit tutkimusten mukaan yrittää lisätä suolistosi hyvinvointia:

1. Syö kasviksia ja valitse oikea seura

Terveellinen eli vähäkalorinen ja kasvispitoinen ruokavalio tuottaa suolistoon monipuolisemman bakteeriston kuin nopeita hiilihydraatteja ja tyydyttyneitä rasvoja sisältävä ruoka.

Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan köyhä bakteerikanta voi jopa jarruttaa terveellisen ruokavalion vaikutuksia silloin, kun yrittää siirtyä syömään paremmin. Ryhtiliikkeen tekeminen ei kuitenkaan ole turhaa, vaikka vaikutus olisi hidas.

On nimittäin mahdollista, että hyviä bakteereja siirtyy esimerkiksi samassa taloudessa asuvalta, terveellisesti syövältä ihmiseltä. Amerikkalaistutkimus varmistaakin, että on tarvetta kehitellä uuden polven maitohappobakteereita, jotka vahvistavat terveellisen ruokavalion vaikutuksia.

Ylipaino on yksi länsimaiden suurimmista pulmista. Apua lihomiseen on etsitty myös suolistobakteereista. Ainakin hiirikokeissa on jo löydettykin lihavuutta aiheuttava bakteeri. Ihmisilläkin tehtyjen kokeiden perusteella tiedetään, että suoliston bakteeristo säätelee elimistön rasva-aineenvaihduntaa.

Laihoilla ja normaalipainoisilla suoliston mikrobisto on monipuolisempi kuin ylipainoisilla. Ruokavalioonsa voi lisätä hyviä bakteereja ainakin syömällä enemmän kuituja, marjoja ja kasviksia.

2. Vältä turhia antibioottikuureja

Maailman terveysjärjestö (WHO) on varoittanut siitä, kuinka keuhkokuumeen, tuberkuloosin, verenmyrkytyksen ja tippurin hoitaminen on hankaloitunut, koska antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien osuus lisääntyy maailmalla jatkuvasti.

Suomessa tilanne on vielä jotakuinkin hallinnassa, mutta joitakin sairaalabakteerin leviämistapauksia on meilläkin ollut.

Moderni lääketiede ei toimi ilman antibiootteja, mutta niiden liiallinen käyttö tuhoaa suoliston hyviä bakteereja. Pahimmillaan kuurin seurauksena syntyy lääkkeille vastustuskykyisiä pöpöjä, jotka hankaloittavat ihan tavallisten tulehdustautien hoitoa.

Joidenkin tutkimusten mukaan yhden antibioottikuurin vaikutukset näkyvät suolistossa vuodesta jopa kolmeen vuoteen.

3. Käytä maitohappobakteereja

Erityisen hyviä suolistobakteereita ovat maitohappobakteerit. Eniten on tutkittu probiootteja Lactobacillus GG ja Lactobacillus reuteri.

Parhaimman hyödyn maitohappobakteereista saa lasten antibioottiripulin hoidossa. Joillekuille aikuisillekin niistä on hyötyä. Jokaisella ihmisellä on yksilöllinen bakteeristo, minkä vuoksi maitohappobakteerit eivät toimi kaikilla samalla tavalla.

Turistiripulin ehkäisyyn suositellaan joskus maitohappobakteerikuuria ennen matkaa. Ripulia ehkäisevät tehokkaasti myös käsien pesu ja pulloveden ja kypsennetyn ruuan suosiminen.

Erään tutkimuksen mukaan Coca-Colan happamuus lähellä vatsahappojen omaa pH:ta, ja siitä voi siksi olla hyötyä joissakin ruoansulatuskanavan tukoksissa.

4. Kerää ruokaa metsästä ja pelloilta

Suoliston bakteerit kiittävät, kun poimit metsästä sieniä ja marjoja sekä syöt porkkanoita, joista ei ole ostovaiheessa pesty multaa pois. Maaperästä saadut bakteerit lisäävät vastustuskykyä. Myös maan tonkiminen ja eläinten halailu ovat hyväksi bakteerikannalle, koska monipuolinen altistus erilaisille mikrobeille vahvistaa omaa bakteerikantaa.

Maaseudulla asuvilla lapsilla on vähemmän astmaa ja esimerkiksi Itä-rajan takana Karjalassa asuvilla vähemmän allergioita. Myös ympäristömyrkyt ja kodin antibakteeriset tuotteet vaikuttavat suolistomikrobitasapainoon.

Ei ole mahdotonta, että juuri oikeanlaisten bakteerien saaminen parantaisi jopa esimerkiksi allergiat kokonaan.

5. Pese kädet, harjaa hampaat

Ne ikävät suolistobakteerit, kuten ripulia- ja oksentelua aiheuttavat virukset, tarttuvat käsien kautta helposti hanaan, ovenkahvaan ja lopulta toiseen ihmiseen. Pese siis kätesi huolellisesti vessassakäynnin jälkeen.

Yksistään suussa on valtava bakteerimäärä. Limakalvoihin, ikeniin ja hammasväleihin pesiytyy helposti myös taudinaiheuttajia, jotka voivat kulkeutua sekä suolistoon että muualle elimistöön. Pese siis hampaasi kaksi kertaa päivässä ja käy säännöllisesti hammaslääkärissä.

6. Ulosteensiirto voi auttaa

Hyvien bakteerien puute voi myös sairastuttaa, sillä silloin pahikset valtaavat alaa. Haitalliset suolistobakteerit edistävät esimerkiksi metabolisen oireyhtymän ja allergioiden syntyä.

Bakteeriston epätasapaino vaurioittaa suolistoa ja voi käynnistää tulehduksen, dysbioosin. Sen tiedetään olevan yhteydessä moniin sairauksiin, kuten diabetekseen, ja jopa moniin psyykkisiin sairauksiin.

On tuhannen taalan kysymys, voidaanko sairauksille altistavaa bakteeristoa korjata. Toistaiseksi ainoa suoliston bakteeritasapainoa suoraan korjaava keino on ulosteensiirto.

Se auttaa tutkitusti ainakin antibiooteille vastustuskykyisen Clostridium difficile -bakteerin aiheuttamaan ripuliin. Parhaillaan tutkitaan, olisiko ulosteensiirrosta apua myös ärtyvän suolen oireyhtymään ja haavaiseen paksusuolentulehdukseen.

Lähde: Suolistobakteerit auttavat pysymään hoikkana ja terveenä – kokosimme tutkimuksista vinkit, joiden avulla hellit suolistoasi – Hyvinvointi – Helsingin Sanomat

Kategoria(t): Ravinto Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.