Avanto tekee sinulle hyvää: Pääset sekunneissa euforiseen tilaan ja aktivoit ruskean rasvasi

Avantouinti voi tasapainottaa stressihormonitasoja, minkä lisäksi se voi auttaa esimerkiksi painonhallinnassa. Jos haluaa kokea euforista mielihyvää mahdollisimman nopeasti, avantouinti on oiva vaihtoehto.

Jo lyhyt pulahdus kylmään veteen saa hormonit liikkeelle: kortisolin ja endorfiinin eritys lisääntyy. Kortisoli ja kudosten jäähtyminen vähentävät yhdessä kiputuntemusta, kun taas endorfiinit aiheuttavat mielihyvää.

Niin sanottu endorfiinihumala yhdistetään tyypillisesti rankkaan fyysiseen rasitukseen, mutta liikkuessa sitä joutuu odottamaan pitkäänkin. Kylmäshokki tuottaa hyvän olon jo sekunneissa.

Nimenomaan äärimmäinen ärsyke avantouinnissa on endorfiinien kannalta oleellinen. Jos ihminen palelee ulkona pukeuduttuaan liian ohuisiin vaatteisiin, olo on vain epämukava.

Avantouinnin aiheuttaman hyvän olon tunteen taustalla ovat kuitenkin oikeastaan myös stressihormonit, sanoo Työterveyslaitoksen erikoistutkija Sirkka Rissanen.

”Kylmä ei ole ihmiselle normaalitila. Ihminen haluaa paeta kylmää ja adrenaliinin eritys lisääntyy siitä ajatuksesta, että tästä pitää päästä pois”, Rissanen sanoo.

Kylmä siis laukaisee elimistössä hetkellisen puolustusreaktion, joka voi syrjäyttää henkisen jännityksen aiheuttaman stressitilanteen.

Kun henkinen vaikkapa työrasitukseen liittyvä stressitila unohtuu, olo on rentoutunut ja näin esimerkiksi unen laatu voi parantua.

”Kyse on myös mielikuvien asettamisesta etukäteen. Kun ajattelee rentoutuvansa, näin todella käykin”, Rissanen sanoo.

Hän tutkii työssään kylmälle ja kuumalle altistumisen vaikutusta ihmiseen.

Henkisen hyvinvoinnin lisäksi avantouinnista voi olla apua esimerkiksi painonhallinnassa. Avainasemassa on ruskea rasva, joka on viime vuosina ollut suuren tieteellisen mielenkiinnon kohteena.

Ruskea rasva polttaa glukoosia ja rasvaa ja tuottaa lämpöä. Hoikilla ihmisillä sitä on todennäköisesti runsaammin kuin lihavilla.

Avantouinti ja muunlainen kylmälle altistaminen saattaa lisätä ruskean rasvan määrää ja aktivoida sen toimintaa.

Rissanen huomauttaa, että ruskean rasvan kannalta varsinaista kylmäshokkia ei tarvita: vaikuttaa siltä, että jo viileässä huoneessa nukkuminen voi auttaa.

Kaloreita avantouinti ei juuri kuluta, vaikka aineenvaihdunnan kiihtyminen ja elimistön lämpötilan palautuminen voivat jonkin verran kuluttaa energiaa.

Monia alati palelevia ajatuskin avannosta hirvittää. Kylmäaltistus voisi kuitenkin vähitellen helpottaa kylmyyden sietämistä.

Lähde: Avanto tekee sinulle hyvää: Pääset sekunneissa euforiseen tilaan ja aktivoit ruskean rasvasi – Hyvinvointi | HS.fi

Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.