”Metsästysseura jahtipalvelun myyjänä aiheuttaa yhä kateutta – kuvitellaan, että seura tienaa isot rahat” – Maanomistajalle kuuluu oikeudet kaupalliseen jahtiin, jos muusta ei ole sovittu

Epämääräinen myynti-ilmoitus hankaloittaa jahtimatkan myyntiä. Pelkkä hintatieto ei riitä.

”Tarjoamme valkohäntäpeuran metsästystä, ota yhteyttä ja kysy hinta.”

Pahimmillaan metsästysmatkailupalveluita myydään tällaisilla ilmoituksilla, kuvailee tutkija ja projektityöntekijä Kaisa Huttunen.

Suomessa metsästysmatkailupalveluiden myynti on vielä melko pienimuotoista. Maksukykyisiä asiakkaita ja mahdollisuuksia monille palveluille kyllä riittää, vakuuttaa Huttunen.

Naisille ja aikuisiällä metsästysharrastuksen pariin tulleille miehille kannattaisi esimerkiksi kohdentaa metsästys- tai koulutuspalveluita.

Myytävä palvelu on osattava kohdentaa oikein ja palvelu kuvattava todella tarkasti, jotta maksavat asiakkaat kiinnostuisivat niistä.

Jos myynti-ilmoitus on ylimalkainen, eikä kerro myytävän palvelun sisällöstä riittävän tarkasti, palvelu jää ostamatta.

Yliopistolla kulutustutkijana työskennellyt Huttunen toimii nykyään palvelumuotoilijana Asiakasymmärrys-nimisessä yrityksessään.

Viimeisin projekti oli vuodenvaihteessa päättynyt puolitoista vuotta kestänyt Metku-hanke.

Metku oli Suomen Metsästäjäliiton Pohjois-Karjalan piirin hallinnoima leader-rahoitteinen kehittämishanke.

Sen tavoitteena oli tuotteistaa pohjoiskarjalaisia erä- ja luontopalveluita sekä tukea metsästysseuroja, kyläyhdistyksiä sekä matkailualan yrityksiä palveluiden kehittämisessä.

”Aika ei vielä ole aivan kypsä esimerkiksi metsästysseurojen myymille metsästysmatkailupalveluille. Aiheeseen liittyy kateutta, kuvitellaan, että jahtipalveluilla tienataan isoja rahoja.”

Metku-hankkeessa toteutettiin esimerkiksi naisille suunnattu majavajahti, josta kerrottiin myös Maaseudun Tulevaisuudessa.

”Jahdin järjestäminen vaatii älyttömästi talkootyötunteja talkoolaisilta. Tienatut eurot käytettiin metsästysseuran metsästysmajan kattoremonttiin”, kertoo Huttunen esimerkin.

Hän kehottaa metsästysmatkailupalveluita myyviä pilkkomaan myytävän palvelun vaihe vaiheelta ja tunti tunnilta osiin. Asiakkaalle ei missään vaiheessa saa tulla sellainen olo, että jonkun asian tapahtumista pitää odottaa.

Palvelun ei tarvitse aina sisältää metsästystä. Luontoelämysten kysyntä on kovaa ja yksi esimerkki eräpalvelusta voisi olla lumijälkien tunnistusretki, ehdottaa Huttunen.

Hankkeen aikana järjestettiin myös koulutustilaisuus, jossa opeteltiin eläinten äänihoukuttelu.

Äänihoukuttelun opettelu tarjoaisi mahdollisuuden järjestää haaskakuvausta eettisempää luonnonmukaista luontokuvausta.

Vaikka tarjolla olisi kuinka hyviä eräpalveluita ongelmaksi voi muodostua niiden löydettävyys.

Senpä takia Metku-hankkeessa ideoitiin erämatkailijoille suunnattua portaalia, josta löytyisi kaikkien alan palveluntarjoajien yhteys­tiedot.

Lähde: ”Metsästysseura jahtipalvelun myyjänä aiheuttaa yhä kateutta – kuvitellaan, että seura tienaa isot rahat” – Maaseudun Tulevaisuus

Kategoria(t): Riistanhoito Avainsana(t): , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.