Kameramies jää usein ilman saalista – Metsästysmuseon näyttelyssä kuvia aidoista jahtitilanteista

Metsästysharrastuksen 15-vuotiaana aloittanut Jari Niskanen on kohta 40 vuotta kulkenut jahtiporukoissa kamera pääasiallisena aseenaan.

Saaliiksi on kertynyt enemmän kuin näyttelyn verran kuvia metsästämisestä. Niskasen kuvat eivät ole poseerauksia saaliin kanssa vaan dokumentteja aidoista tilanteista.

Jahdista tulee yleensä aina jotakin kotiin vietävää, mutta kameramies jää usein ilman saalista, hän naurahtaa. Tuhannesta kameran laukauksesta saattaa julkaistavaksi kelvata joskus vain yksi, aina ei sitäkään.

Niskasen kuvia käytetään paljon metsästysalan lehdissä. Tilannekuvilla on kysyntää, mutta vähän tarjontaa.

Niskanen muutti 13-vuotiaana Riihimäeltä ja vaikuttaa nyt Laukaassa. Pääosa Riihimäellä Suomen Metsästysmuseossa esillä olevista kuvista on Niskasen nykyiseltä kotiseudulta.

Ensimmäisen kameransa Niskanen hankki 20-vuotiaana. Silloin kun se vielä kulki repussa, tilannekuvat jäivät ottamatta.

Aluksi metsästäjät ujostelivat kameraa, mutta nyt tuttuun kuvaajaan on totuttu eikä hänen anneta häiritä saalistusta.

Esimerkiksi jänis kuulee kameran sulkijan äänen isoilla korvillaan, mutta oikein ajoitettu kuvaaminen ei metsästystä sotke.

Metsästäjätkään eivät enää pelkää esiintyä kuvissa kasvoillaan, vielä kymmenen vuotta sitten tilanne oli toinen, Niskanen mainitsee. Nyt porukoissa on yksi huumepoliisi, jota työnsä takia ei voi kuvata muuten kuin huppu päässä.

Parhaana kuvanaan tähän mennessä Niskanen pitää ruutua, johon hän onnistui rajaamaan koiran ja metsästäjän sekä jahdin kohteensa olleen supin.

Metsosta kun saisi vielä samanlaisen, hän huokaisee.

Metsäkanalinnut ovat ainoita saaliseläimiä, joita Niskanen kertoo vielä tähtäilevänsä aseella.

Rengastusharrastus on jäänyt selkävaivojen takia.

Lähde: Kameramies jää usein ilman saalista – Metsästysmuseon näyttelyssä harvinaisia kuvia aidoista jahtitilanteista | Aamuposti

Kategoria(t): Riistanhoito Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.