10 nya suvar värda att vänta på 2017 | Allt om Bilar

Vi har redan sett flera nya stora suv-nyheter till bilåret 2017. Men det kommer mera. Mycket mera. Och det finns en rad intressanta modeller på gång som är värda att vänta på.

Volvos helt nya XC60 gör sällskap med Alfa Romeos snygga Stelvio och Peugeots stora 5008.Här är 10 nya suvar att se fram emot 2017.

1. Peugeot 5008

Kommentar: Peugeot tror mycket på sitt dubbelslag i suv-segmentet där först nya 3008 och sen lite större 5008 ska locka köpare.

Jag såg 5008 för ett år sedan och det är en riktigt stor och vacker suv för den stora familjen. Ett rakt tak och lite utav en den design vi såg på Chrysler Voyager. Och det är också en familjebil förklädd till suv och en rak konkurrent till Skodas nya Kodiaq, med den skillnaden att 5008 är ännu lite större.

En brand i en fabrik hos en underleverantör gör att säljstarten flyttats två månader framåt. Peugeot prioriterade att bygga 3008:or i stället för att forcera nylanseringen av 5008.

2. Volkswagen Tiguan Allspace

Kommentar: VW:s Tiguan kom förra året och direkt började det spekuleras i om Volkswagen skulle erbjuda en sjusitsig variant, alltså VW:s egen Skoda Kodiaq. Framgången för Kodiaq och efterfrågan på Tiguan måste ha fått VW-folket att förstå att här finns det pengar att tjäna.

En Tiguan Allspace visades upp på bilsalongen i Detroit – i USA ska bilen bara heta Tiguan – och snart stod det klart att VW tänkt på barnfamiljerna även i Europa.

Nu kommer Allspace till bilsalongen i Genève och redan i vår blir det byggstart för Tiguan Allspace. Räkna med samma drivlinor som i vanliga Tiguan, en stolsrad extra och lite större bagageutrymme på bilen där axelavståndet växt hela elva centimeter.

Tyvärr blir nog prislappen också en aning större jämfört med vanliga Tiguan.

3. Mazda CX-5

Mazda har ett bra grepp om de svenska bilköparna och gamla CX-5 har lite överraskande sålt bättre än både dyrare och mer namnkunniga konkurrenter. Nu är det dags för andra generationen och designen kommer så klart att följa det som Mazda visade i fjol – och inte minst på lillasyskonet CX-3.

Förbättringarna kommer att finnas på insidan med ett nytt infotainementsystem och vi kan också hoppas på ett par nya säkerhetsfinesser. Där behöver Mazda hänga med de som ligger främst.

CX-5 hade sin världspremiär på bilsalongen i Los Angeles i höstas och har sin europapremiär på bilsalongen i Genève. Till svenska bilhallar kommer CX-5 precis efter sommaren.

4. Opel Crossland X

Kommentar: Efter att det stod klart att Peugeot-gruppen vill köpa hela Opel blev förstås Opels så kallade PSA-bilar extra intressanta.

Crossland X byggs på samma plattform som Peugeot 2008 och Citroën C3 Picasso. det betyder en liten bil och Crossland X är mindre än syskonet MokkaX. Crossland X ska också ses som en ersättare till familjebilen Meriva. Opel går alltså mer och mer åt suv-hållet.

Opel har redan släppt bilder på Crossland X men bilen ska inte visas i Genève utan vid en egen visning lite senare i Köpenhamn.

Opel ska fortsätta och visa den större Grandland X senare i år och vid sidan om det finns förstås den stora lanseringen av en ny Insignia.

5. Nya Volvo XC60

Kommentar: Volvo har med all rätt gjort en stor affär av att den utgående XC60 är Europas mest sålda premiumsuv. Mycket imponerande förstås men det ställer också krav på nya XC60 som debuterar för publik på bilsalongen i Genève.

Jag såg bilen på en hemlig visning hos Volvo redan för ett år sedan. Då fick vi inte titta in i den men det är ingen chansning att säga att XC60 på insidan blir exakt som 90-seriebilarna. Möjligen har Volvo hunnit peta dit någon extra finess och något mer i säkerhetspaketet.

På utsidan blir det ändå stor skillnad jämfört med dagens XC60 då den nya modellen är mera upprätt och med 90-seriens tydliga motorhuv.

Debut på bilsalongen i Genève, de första testkörningarna i maj och produktionsstart redan före sommaren för Volvos nya guldklimp.

6. Mitsubishi Eclipse Cross

Kommentar: Mitsubishi har skaffat sig mängder av kunder i Sverige tack vare framgången med laddhybriden Outlander. Nya Eclipse Cross är mindre än Outlander och fins designad.

Storleksmässigt passar den många och bilen har fina köregenskaper och bra komfort. Det är ett stort steg jämfört med till exempel ASX och Mitsubishis satsning på att bli ett starkt suv-märke lär löna sig.

Med rätt pris och paketering kan Eclipse Cross bli en otrevlig överraskning för modeller som Seat Ateca och Kia Sportage. Premiär på bilsalongen i Genève om ett par veckor och säljstart i Sverige i höst.

7. Mini Countryman

Mini har rensat lite i modellfloran för att renodla sitt erbjudande. Men det är klart att också Mini vill vara en del av suv-segmentet. Därför har Countryman fått växa och Mini vill köra fram modellen som en konkurrent till andra mellanklass-suvar.

Enligt Mini är det här en bil som du ska kunna välja framför en Mazda CX-5 eller en VW Tiguan. Vi kommer också att se en laddhybridversion vilket plötsligt gör Mini Countryman till ett attraktivt tjänstebilsval.

Vi har redan sett en marknadslansering men vi plockar ändå med den här spännande bilen som ett alternativ vi gärna tittar närmare på under våren. Vår egen testkörning av bilen är planerad till slutet av mars.

8. Alfa Romeo Stelvio

Kommentar: Alfa Romeo har fått massor av beröm för sin nya modell Giulia men i förra veckan gjorde italienarna många besvikna när de berättade att det inte blir någon kombiversion av Giulia.

Alfa-folket tycker att det räcker gott med suven Stelvio – byggd på samma plattform som Giulia och en direkt konkurrent till fräcka Jaguar F-Pace. Värstingversionen Stelvio Quadrifoglio siktar på banrekord på Nürburgring men det finns både bensin- och dieselalternativ även för vanliga bilköpare.

Nu ska man aldrig lova något vad gäller Alfa Romeo men det är i alla fall tänkt att Stelvio ska börja byggas till sommaren, sen får vi se hur snabb den svenska importören är.

9. Jaguar E-Pace

Kommentar: Jaguar kan inte vara mer än nöjda med sin lansering och försäljning av tuffa F-Pace och för att ytterligare bättre på säljsiffrorna kommer nu en mindre variant – följaktligen kallad E-Pace.

Rivalerna heter Audi Q3, Range Rover Evoque och i viss mån Volvos nya XC60. Jaguar får låna plattform av Land Rover Discovery Sport och det blir intressant att se hur Jaguar/Land Rover får till det här inbördeskriget om sport-suv-köparna.

Drivlinorna blir desamma som andra i koncernen har, det vill säga tvåliters, fyrcylindriga bensinare och dieslar.

När samma motor sitter i den tyngre Discovery Sport går 0-100 km/tim på 9,9 sekunder. Med en lättare bil ska det gå att klara att få ner den tiden.

Tanken är att vi ska få se E-Pace i Europa i maj.

10. Land Rover Discovery

Kommentar: Räknar vi enbart nya modeller så ska det här vara tredje generationen av Land Rover Discovery. Räknar vi med uppdateringar så blir det femte generationen varför bilen också fått ”smeknamnet” Discovery 5.

Bilen visades redan i Paris i höstas men det är lansering i vår och därmed en bil som det verkligen är värt att vänta på.

Discovery blir sjusitsig och lika bekväm och komfortabel som vilken annan tidigare Land Rover. Några av finesserna som märkts vid visningar är de sex 12-voltsuttagen, nio usb-uttag och väldigt gott om plats både i baksätet och i bagageutrymmet.

Markfrigången är hela 28,3 centimeter vilket betyder att man ökat på 4,3 centimeter jämfört med tidigare. De redan goda terrängegenskaperna har bara blivit bättre tack vare den högra markfrigången.

Lähde: 10 nya suvar värda att vänta på 2017 | Allt om Bilar

Advertisements
Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s