”Bara roligt att det finns björnar i Esbo, därför bor jag här i skogen!”

Att det rör sig en björn i närheten av Maria Mäkinens stall vid Esbo gård stör henne inte det minsta. ”Alltid har här ju funnits björnar”, säger hon.

Jag har inget emot att det finns varg, björn och lo på området. Om man bor som jag mitt i naturen utan några grannar så hör det till att det finns djur. Det är bara bra, säger Maria Mäkinen som har ett stall vid Esbo gård.

En gång för tio-femton år sedan såg hon en björnhona och en unge äta jordgubbar vid ett jordgubbsland i närheten. Folk i området talar också om en björn som haft sitt bo nära Bemböle.

Mäkinen tycker inte det är det minsta förvånande med björnobservationer i Esbo och är inte heller rädd. Hon har sett varg och lo på området och hon är säker på att en björn håller avstånd – att den är rädd för folk.

Mäkinen tycker inte det är det minsta förvånande med björnobservationer i Esbo och är inte heller rädd. Hon har sett varg och lo på området och hon är säker på att en björn håller avstånd – att den är rädd för folk.

Hon är inte heller rädd för att något av alla husdjuren på gården skulle skadas av ett vilddjur.

– Ibland blir hästarna rädda. De kan vägra att gå in på någon stig om de känner lukten av björn i skogen, berättar hon.

Och kanske skulle en varg kunna ta något av de små lammen, funderar hon. Men hon tror att hennes hundar håller de vilda djuren på avstånd.

Lähde: ”Bara roligt att det finns björnar i Esbo, därför bor jag här i skogen!” | Huvudstadsregionen | svenska.yle.fi

Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.