Veneessä pitää olla myös paperinen merikortti

Turvallinen veneily vaatii käytännön järkeä, veneilytaitoja sekä huolellisuutta.

Trafi ja Rajavartiolaitos muistuttavat veneilijöitä siitä, että pelkkään GPS-paikannukseen perustuva navigointi plotterin tai muun elektronisen merikartan avulla ei riitä.

Vesillä liikkuessa on osattava myös perusveneilytaidot, kuten riittävä tähystys.

Veneessä tulisi aina olla myös paperinen merikortti mukana. Huviveneilijän tulisi osata perinteiset navigoinnin perusteet ilman elektronisia apuvälineitä. GPS-laitteisiin ei voi kuitenkaan aina luottaa sadan prosentin varmuudella, joten myös sitä paperikarttaa tulisi osata käyttää, muistuttaa Trafin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka.

GPS-laitteet ovat vain apuvälineitä, joiden tarkkuuteen tulee aina suhtautua varauksella. Trafin ja Rajavartiolaitoksen mukaan olosuhteiden tai radiohäiriöiden johdosta paikannustarkkuus saattaa ajoittain heitellä merkittävästikin, ja tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi kauppamerenkulun väylien läheisyydessä liikuttaessa.

Veneilykauden alkaessa on hyvä kerrata myös muut veneilyyn liittyvät turvallisuusasiat ja tarkastaa veneen varusteet.

Veneitä ei ole pakko katsastaa, mutta järkevä veneilijä tarkistaa veneen kunnon joka kerta ennen vesille lähtöä. Veneen moottori kannattaa huoltaa kerran vuodessa. Jos ajaa paljon, niin mahdollisesti useamminkin, toteaa Patrakka.

Veneilijän on hyvä valmistautua lähtöön huolellisesti. Ennen vesille lähtöä on Patrakan mukaan hyvä ilmoittaa minne on menossa.

– Lähtökohta on se, että vene on kunnossa, ja mukana on paljon polttoainetta. Ja on hyvä ilmoittaa kotiväelle mihin on menossa ja milloin palaa takaisin. Niin kotona tiedetään olla huolissaan, jos veneilijä ei palaakaan takaisin. Näin myös hädän sattuessa tiedetään mistä etsiä.

Patrakka muistuttaa katsomaan myös säätiloja ennen lähtöä, ja lisäksi kannattaa tehdä reittisuunnitelma eli mistä ajaa ja miten ajaa.

Veneilijän tulee osata huomioida vaaranpaikat kuten väylien ylitykset, jos osuu kauppamerenkulun väylään. Myös kapeikot ovat toinen vaaranpaikka, jossa tulee osata ennalta-arvioida väistämistilanteet.

Tärkeätä on myös muistaa liivit ja seilata selvin päin.

Vasta rannalla korkataan, vesillä ei tule ajella, jos ottaa alkoholia, Patrakka lisää.

Merihädän sattuessa Rajavartiolaitos neuvoo ottamaan yhteyttä meripelastuskeskukseen tai -lohkokeskukseen. Hädän sattuessa tulee kertoa rauhallisesti, mitä on tapahtunut, mitä apua tarvitaan, kuinka monta henkilöä veneessä on ja tarkka sijainti. Myös kuvaus veneestä on suotavaa.

Matkapuhelimeen kannattaa ottaa vara-akku mukaan. Suomen merialueella on hypotermiavaara ympäri vuoden.

Lähde: Uutiset Turusta | Aamuset | Veneessä pitää olla myös paperinen merikortti

Mainokset
Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.