Tässä on ”kaatumaton” poliisimoottoripyörä – KTM 1190 Adventure

Sporttinen KTM 1190 Adventure on tehokas ja suorituskykyinen matkaenduro, mutta soveltuu silti monipuolisesti erilaisiin käyttöympäristöihin.

Ei siis ihme, että se valittiin myös uudeksi palvelusmoottoripyöräksi.

Pyörä on ketterä, edeltäviin verrattuna korkeampi ja siinä on pidemmät joustot, joten se sopii paremmin myös maastoon.

Kolme tehokarttaa kadulle ja offroad-ajotila

1200-kuutioinen V2-moottori tuottaa parhaimmillaan 150 hevosvoiman huipputehon, joten sekä kiihtyvyyttä että huippunopeutta on riittävästi. Kuljettajan valittavissa on kolme moottorin tehokarttaa katukäyttöön.

Lisäksi valittavissa on erillinen offroad-ajotila, joka soralle soveltuvan tehoasetuksen lisäksi mm. poistaa takarenkaalta ABS-jarrutoiminnon mahdollistaen moottoripyörän ohjaamisen lukkojarrutuksella.

Poliisikäyttöön KTM on erityisen soveltuva monipuolisten elektronisten ajoavustimien ansiosta. 1190 Adventure oli ensimmäisiä tuotantomoottoripyöriä, joissa otettiin käyttöön kaarre-ABS-jarrut.

Täysjarrutuksen voi tehdä pyörän ollessa kallistuneena kaarteessa. Järjestelmä laskee automaattisesti jarrupainetta, jos jompi kumpi renkaista uhkaa menettää pitonsa.

Elektronisesti säädettävän iskuvaimennuksen asetuksia voi muuttaa ajon aikana pelkällä napin painalluksella. Myös säädettävä luistonestojärjestelmä sekä ajavakautusjärjestelmä lisäävät turvallisuutta, kun pyörän suorituskykyä joudutaan hyödyntämään täysimääräisesti.

Elektroninen rengaspainevalvontajärjestelmä lisää sekin turvallisuutta.

Työpisteen ergonomia kunniaan

Moottoripyöräpoliisit joutuvat tehtävissään siirtymään nopeasti kestopäällysteeltä esimerkiksi sorapäällysteisille kevyen liikenteen väylille, oikaisemaan nurmikoiden läpi tai jopa ajamaan puistoalueen ulkoportaissa.

KTM:n iso 19-tuumainen etupyörä, pitkät 190 millin joustovarat ja tukeva kromimolybdeeni-putkirunko ovat silloin ominaisuuksia, joita jokainen moottoripyöräpoliisi osaa arvostaa.

Kun moottoripyörällä ajaa työkseen, silloin myös ”työpisteen” ergonomia nousee arvoonsa. KTM 1190 Adventuressa voidaan säätää satulan korkeutta, jalkatappien ja ohjaustangon sijaintia ja lisäksi tuulilasi on säädettävissä. Erityisen tärkeitä nämä säädöt ovat silloin, kun pyörää käyttävät erikokoiset kuljettajat eri työvuoroissa.

Poliisikäyttöön KTM 1190 Adventure varustettiin aluksi muun muassa isoilla sivulaukuilla, joihin sijoitettiin poliisin virkatehtävissään tarvitsemia varusteita.

Moottoritiellä sivulaukkujen havaittiin aiheuttavan pyörän ”woblausta” eli epävakautta yli 180 kilometrin tuntinopeuksissa. Sivulaukuista luovuttiin ja niiden sijaan varusteet sijoitettiin satulan takaosan päälle sijoitettuun laukkuun. Tämän jälkeen KTM käyttäytyi ajotesteissä vakaasti huippunopeuteensa asti, joka muuten on noin 250 kilometriä tunnissa.

Lähde: Tässä on ”kaatumaton” poliisimoottoripyörä – KTM 1190 Adventure

Mainokset
Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.