Ilmavaivoja ruisleivästä, ummetusta mustikoista – Katso, missä ruoka-aineissa saattaa piillä vatsavaivojen syy

Kauraleipä sopii herkkävatsaiselle usein ruista paremmin, ja omena voi saada vatsan löysälle samasta syystä kuin purukumi. Moni pieni valinta voi vaikuttaa vatsan hyvinvointiin.

Ärtyvä suoli on erittäin yleinen vatsavaiva, johon ei ole varsinaista parannuskeinoa.

Ärtyvä suoli oireilee monin tavoin. Yksi kärsii ummetuksesta, toinen ripulista, kolmannella ne vuorottelevat. Jos oireet ovat voimakkaita, on syytä käydä ainakin kerran lääkärin juttusilla.

”Vastaanotoilla toiminnalliset vatsavaivat ovat lisääntyneet. Hektinen työelämä yt-neuvotteluineen, ruuhkavuodet, kiire ja liian vähäinen liikunta lisäävät vatsaoireita”, sanoo sisätautien- ja gastroenterologian erikoislääkäri Mika Kerilahti.

Aterioiden pienentäminen ja tiheämmät ruokailuvälit voivat auttaa vatsavaivoihin, mutta tutkitusti myös ruokien sisältämät yhdisteet, kuten makeutusaineet ja muut sokerit vaikuttavat vatsan toimintaan.

Syömämme ruoka vaikuttaa suoraan suoliston mikrobistoon ja vatsan hyvinvointiin. Maitohappobakteerit tutkitusti lisäävät suoliston happamuutta ja sitä kautta hyvää oloa.

”Pelkästään paksusuolessa on noin puolitoista kiloa mikrobimassaa. Se ei voi olla vaikuttamatta”, Mika Kerilahti sanoo.

Myöskään allergioita ei tunneta vielä riittävästi. Osalla ihmisistä elämän aikana muokkautunut ruoka-aineiden osien sieto murtuu ja jotkin ruoka-aineet alkavat vasta aikuisiällä aiheuttaa oireita. Allergioiden syitä ei tarkkaan tiedetä.

Lääkäri suosittelee kokeilemaan, helpottaisiko joidenkin ruoka-aineiden poisjättäminen vatsaoireita. Ruoka-aineita voi myöhemmin palauttaa ruokavalioon, jos vaikutusta ei ole. Yksittäisten ruokalajien poistamista ruokavaliosta voi kokeilla itsenäisesti. Jos kuitenkin muuttaa ruokavaliotaan rajusti, kannattaa keskustella ravitsemusterapeutin kanssa.

”Vatsan toimintaan vaikuttavat myös muut asiat. Perimälläkin voi olla merkitystä. Toisilla myös autonominen hermosto ­reagoi herkästi vaikkapa stressiin. Se taas heijastuu helposti suolistoonkin ja vatsan toiminta vaihtelee”, Kerilahti sanoo.

Kaasun muodostumista lisäävät ruuat ärsyttävät herkkävatsaisia. Kyse on ruuista, jotka eivät sula mahalaukussa tai ohutsuolessa vaan kulkeutuvat paksusuoleen asti. Nyt puhutaan paljon FODMAP-ruokavaliosta, jossa vältetään näitä huonosti imeytyviä hiilihydraattiyhdisteitä.

Ravitsemusterapeutti Leena Putkosen mukaan noin kolme neljästä potilaasta onnistuu hillitsemään vatsaoireita ruoka­valio­hoidolla.

Lähde: Ilmavaivoja ruisleivästä, ummetusta mustikoista – Katso, missä ruoka-aineissa saattaa piillä vatsavaivojen syy – Hyvinvointi – HS.fi

Mainokset
Kategoria(t): Riistanhoito. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.