Upouusi ja kymmenvuotias Volkswagen Golf hirvenväistötestissä

”Ajoneuvon hallinnan menettäminen on hyvin tyypillinen onnettomuustekijä. Ja siihen ajonvakautus puree todella hyvin”, Koisaari sanoo.

Teknologian tutkimuskeskus VTT:n mukaan ajonvakautus on tärkein yksittäinen ajajaa auttava turvallisuusjärjestelmä. Vuonna 2008 tehdyn tutkimuksen mukaan Suomessa voitaisiin estää 23 prosenttia liikennekuolemista, jos ajonvakautus olisi kaikissa autoissa.

”Uudessa järjestelmässä on enemmän jarrutuspulsseja per aikayksikkö. Sen takia se tuntuu hienostuneemmalta.”

Molemmat autot selvisivät väistökokeesta, mutta kymmenessä vuodessa eroja on silti tullut melkoisesti. Sen huomaa viimeistään paluumatkalla Porvoon testiradalta.

VTT:n raportin mukaan kaistanpitoavustin on toiseksi tärkein auton turvallisuutta lisäävistä järjestelmistä. Jos sellainen olisi kaikissa Suomen autoissa, liikennekuolemat vähenisivät 20 prosentilla.

Moderneissa autoissa törmäysvoimat on opittu siirtämään eri korin osiin aiempaa huomattavasti hallitummin.

Etupuskurin takana oleva poikittaispalkki johtaa törmäysvoimaa pitkittäispalkkien välityksellä koriin niin, että kuljettaja ja matkustajat säilyvät paljon aiempaa vähemmillä vammoilla tai kokonaan vammoitta.

Modernin auton turvatyynyt reagoivat törmäykseen aiempaa nopeammin kehittyneiden antureiden ansiosta. Silmänräpäystäkin pienempi ero voi olla ratkaiseva.

Myös materiaalikehitys on ollut runsaassa kymmenessä vuodessa valtavaa. Nyt materiaalit ovat todella lujia sieltä, mistä niiden pitää olla ja pehmeitä sieltä, mistä niiden pitää taipua.

Jotta oikea kohta antaa periksi, esimerkiksi auton etusivuikkunan ja takasivuikkunan välissä olevassa B-pilarissa on paksumpia ja ohuempia kohtia.

Upouusi ja kymmenvuotias Volkswagen Golf hirvenväistötestissä – kuinka kävi? – Autot – Auto – Helsingin Sanomat.

Kategoria(t): Riistanhoito Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.